تجربه تلخ 5 میلیاردی سرچشمه
 
باشگاه مس کرمان
باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان
جمعه 22 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:23 ::  نويسنده : آرش

چنان رفت که گویی اصلا نبود!

تیمی که از روز اول بازی ها تا روز آخر آن در قعر جدول جاخوش کند کاملا مشخص است که مشکل از در و دیوار آن بالا می رود. درست همانند تیم فوتبال مس سرچشمه که تنها حسن حضورش در لیگ برتر امسال برای کرمانی ها این بود که اجازه نداد مس کرمان به قعر جدول برود! و همچنین خیال کرمانی ها و سایر تیم های لیگ برتری را از سقوط خود به لیگ یک راحت کند تا سایر تیم ها برای قرار نگرفتن در جمع دو تیم دیگر سقوط کرده تلاش کنند! بنیان تیم مس سرچشمه از همان روز اول تلاش این تیم برای شروع بازی های لیگ برتر سست بود و مشخص است که چقدر زود هم این دیوار کج فرو بریزد! در این مطلب سعی می کنیم مجموعه اتفاقاتی که منجر به سقوط این تیم به لیگ یک شد را بررسی کنیم تا حداقل دست آورد سقوط چند میلیاردی این تیم تجربه ای باشد برای عدم تکرار که پشت سر آن باقی می ماند.

      

جیبی که برای سرچشمه خشک شد

یادمان باشد زین پس هر زمان تیمی به لیگ برتر صعود کرد برای بررسی سرنوشت آن تیم و اینکه آیا آن تیم سقوط می کند و یا خیر در ابتدای فصل به این مسئله توجه کنیم که آیا مسئولین آن برای فروش امتیازش تلاش کرده اند یا خیر؟! اگر تلاش کردند و در نهایت آن تیم فروخته نشد آن تیم قطعا سقوط خواهد کرد! این سرنوش مشترک همه تیم های ایرانی است که در پائین جدول دست و پا می زنند. درست همانند اتفاقی که برای برق شیراز رخ داد، در انزلی گریبان ملوان را گرفت و استقلال اهواز به آن دچار شد و اکثر تیم های سقوط کرده لیگ برتر در سال های اخیر در ابتدای فصل به آن دچار شدند. حتی تیم مس کرمان هم سه سال پیش همین بلا مبتلا شد و اگر این تیم در آن سال آسیایی نبود تا بازیکنان به واسطه همان انگیزه بازی های باشگاه های آسیا، در لیگ هم به بدبختی تمام تیم را حفظ کنند. در آن فصل هم همانند امسال مس کرمان یکی از کاندیدهای مسلم سقوط بود. اما بدبختانه تیم مس سرچشمه همان روز اول مهر فروش امتیاز روی پیشانی اش خورد تا سرنوشت این تیم هم رو به شومی برود. این تیم در فاصله سه هفته مانده به شروع لیگ برتر به این بازی ها صعود کرد آن هم در حالی که مقامات شرکت مس اصلا علاقه ای به دو تیمه شدنشان در لیگ برتر نداشتند. در شرایط بد اقتصادی کشور خرج چند میلیاردی آن هم برروی دو تیمی که بازده سود آور اقتصادی ندارند بدترین کار ممکن برای شرکت مس بود. به هر شکل شرکت مس مجبور شد با دستور محمود احمدی نژاد تیم را زیر نظر خود حفظ کند اما از همان زمان هم مشخص بود که شرکت مس با سقوط این تیم بیش از همه رقیبانش شاد خواهد شد که مجبور به خرج هزینه های مضاعف نباشد! تیم بعد از صعود دو هفته فقط در گیرودار فروش و یا عدم فروش امتیازش بود تا فقط یک هفته در نقل و انتقالات زمان داشته باشد و مشخص است که در این یک هفته فقط بی برنامگی و شتابزدگی است که حرف اول را می زند.

مگسان به دور شیرینی

باشگاه سرچشمه آنقدر بی برنامه و شتابزده برای بازی های لیگ برتر آماده می شد که از همان روز اول قامت یک شیرینی خوشمزه را برای برخی دغل دوستان فراهم کرد! از دلال هایی که مس سرچشمه و البته مس کرمان را به خاک سیاه نشاندند در این فصل آنقدر نوشتیم که ادامه مطلب را می توانید چشم بسته بخوانید! اما کاش برای یک بار هم که شده می توانستیم خبرهای برخورد با این مگسان دور شیرینی بنویسیم! امسال چند جبهه دلالی در سرچشمه فعالیت کردند. گروهایی از تهران و کرمان که هرکار دلشان خواست و هر بازیکنی که خواستند به سرچشمه ای ها غالب کردند. آن هم با ارقامی که سوت را از سر هرکسی به صدا در می آورد. جالب اینکه باشگاه به خوبی می داند که این افراد چه کسانی هستند و چه بلایی بر سرشان آوردند اما در تازه ترین خبر برای شما باید بگوئیم که این عزیزان لیست های خود را برای تعیین مربی و بازیکنان فصل بعد سرچشمه هم تقدیم مقامات باشگاه کرده اند تا رسما به سنگ پای قزوین بگویند زکی!!

پای هیچ مس دیگری به کرمان باز نمی شود

مس سرچشمه فصلی که در لیگ یک بازی می کرد از جایی به خوشبختی رسید که ورزشگاه این تیم در شهر سرچشمه قرار داشت. سبک ساخت این ورزشگاه، ارتفاع آن، تماشاگرانش و... همه عواملی بودند که سبب شدند این ورزشگاه ترسناک یک قلعه عقاب برای سرچشمه در لیگ یک شود که فتح آن برای حریفان سرچشمه غیر ممکن شود. اما درست از زمانی که سرچشمه به کرمان آمد قلعه عقاب خود را با لانه موش عوض شده دید که هرکه از راه می رسید می توانست با انگشت خود آن را فتح کند! این روند یک تجربه بزرگ است که اگر در سال های دیگر مثلا مس رفسنجان یا همین مس سرچشمه و یا تیم های دیگر کرمانی مثل گل گهر و... به لیگ برتر آمدند از دروازه شهر کرمان به داخل راهشان ندهید تا امکانات خود را برای بازی در لیگ برتر در شهر خودشان فراهم کنند! هواداران مس و مردم شهر کرمان در این فصل چنان بی رحمانه با مس سرچشمه برخورد کردند که پای هر تیم دیگری غیز از مس کرمان را به این شهر و ورزشگاه باهنر قطع کنند! که البته این اقدام فوتبال دوستان کرمانی سبب می شود که در شهرهای اطراف کرمان تا امکانات خود را لیگ برتری نکرده اند به این بازی ها حتی فکر هم نکنند و این بهترین دست آورد برخورد بی رحمانه آن ها بود!

تیمی از نظر فنی زیر صفر

با وجود همه مشکلات حاشیه ای تیم مس سرچشمه از این نکته اصلا نباید غافل شد که تیم مس سرچشمه به لحاظ فنی وضعیتی زیر صفر داشت! در این تیم بازیکنی که کیفیت لیگ برتری داشته باشد به زیر سه نفر می رسید! نیمکت این تیم هم که با دو سرمربی تغییر کرد از نظر دانش فنی اصلا این توانایی خارق العاده را نداشت که از این بازیکنان لیگ یکی و دویی تیمی بزرگ و شگفتی ساز بسازد. شاید اگر اصغر شرفی و یا حتی سنجری امروز با سرچشمه نتایج خوبی کسب کرده بودند می توانستیم آن ها را آرسن ونگر فوتبال ایران بدانیم که با تیمی بدون کیفیت برتر تیمی لیگ برتری تحویل دادند اما آن ها همان سنجری و شرفی بودند و نه بیشتر تا بازیکنان سرچشمه هم هیچ پیشرفتی نداشته باند و اتفاقا روز به روز هم از توان کیفی آن ها کم شود. سقوط سرچشمه با مشتی از بازیکنان بومی و کرمانی این پیام را هم برای ما داشت که صرف شعار بومی گرایی فقط منجر به سقوط است! اگر ساختارهای فوتبال در کرمان درست نباشد امثال نوراللهی و ابراهیمی و فیروز آبادی و... را هم به لیگ برتر که بیاوریم خیلی زود از دستشان می دهیم. قبل از بومی گرایی در لیگ برتر باید ساختار تربیت و پرورش بازیکن را در کرمان درست کنیم و بعد نهایت استفاده را از او بکنیم. یعنی همان کاری که با حسین خانی، فخرالدینی می کنیم...به هر شکل سرچشمه در کنار همه مشکلات حاشیه ای خود از نظر فنی هم در بازی هایش چیزی نشان نداد تا سزاوارانه به لیگ یک سقوط کند.هرچند در ایمان استثنائاتی مثل بازی با تراکتورسازی و سپاسی هم وجود داشت که البته اصلا کافی نبود.

به امید استفاده از این تجربه 5 میلیارد تومانی  

به هر شکل مس سرچشمه چنان رفت که گویی اصلا نبود! هیچکس هیچ لذتی از لیگ برتری شدن این تیم نبرد تا به تبع آن خمی به ابرو بیاورد بابت سقوط این تیم. تنها ضرر این تیم از نظر مالی بود که به گفته مقامات این تیم مبلغی نزدیک به 5 میلیارد تومان هزینه روی دست کرمانی ها گذاشت. مبلغی که البته گفته می شود بیشتر از این ارقام است. با این حال چه کرمانی ها و چه سرچشمه ای ها باید از این تجربه 5 میلیارد تومانی نهایت استفاده را کنند. سرچشمه ای ها که از حالا باید به صعود سال آینده خود به لیگ برتر فکر کنند باید از حالا در این اندیشه باشند که چگونه جبران این سقوط خفت بار خود را در لیگ برتر انجام دهند و اصلا خود را درگیر تفکر لیگ یکی نکند. به هر شکل این تیم شخصیت لیگ برتری پیدا کرده است و صرف حضور این تیم در لیگ برتر سبب می شود که مس سرچشمه نام شناخته شده  و محترمی در فوتبال ایران باشد. ظاهرا اقداماتی هم انجام شده است که این تیم در فصل آینده درگیر مشکلات این فصلش نباشد و کلا حساب و کتاب هایش جدا از باشگاه مس کرمان باشد. این تجربه 5 میلیاردی در نهایت باید به این ختم شود که ما مس سرچشمه را دیگر تا این حد ضعیف نبینیم.

(منتشر شده در نشریه استقامت)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید شما نویسنده این وبلاگ باشید!!! بله تعجب نکنید با عضویت در این وبلاگ که خیلی ساده و رایگان است میتونید خیلی ساده مطالبتون رو برای ما و همه ی ورزش دوستان ایران بفرستید . در ضمن با عضویت در خبرنامه وبلاگ میتونید هر هفته از آخرین اخبار باشگاه و وبلاگ باخبر بشید راستی نظر فراموش نشه و اگه توی نظر سنجی وبلاگ هم شرکت کنید خوشحال میشم . . . .
مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان و آدرس meskerman.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان